مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر شناسایی دستفروش واقعی گفت: بعضی نقاط تبدیل به کلونی دست فروشان شده است. در تجریش و چهارراه ولیعصر کارهای خوبی انجام شده است. در خصوص ساماندهی بساط گستری در شوش و خیابان ولیعصر با مناطق برنامه‌هایی داریم.

دستفروش مترو

به گزارش همشهری آنلاین، سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: حادثه خلازیر و فوت چند نفر از پرسنل شهرداری و فراجا از دو جهت دردناک است؛ هم به جهت از دست دادن جان‌ها و هم به دلیل سواستفاده برخی افراد که منجر به جان باختن این عزیزان شد. جا دارد که مراجع مختلف به کمک شهرداری‌ها برای حل این مشکلات بیایند.

او در خصوص وضعیت انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر گفت: وظیفه اصلی شرکت ساماندهی اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌هاست و بر این اساس شهرداری‌ها باید از ایجاد و تاسیس مشاغل مزاحم و آلاینده جلوگیری کنند و از سوی دیگر مشاغلی که سابق بر این تشکیل شدند را رفع مزاحمت یا به خارج از شهر منتقل کنند. بر مبنای همین رسالت بیش از ۳۰ سال است که شرکت ساماندهی مشغول به کار است و ارتباط مستقیمی با اصناف و اتحادیه ها دارد.

بیگی با بیان اینکه مامورین ساماندهی و ادارات ساماندهی که در مناطق فعال هستند به محض اطلاع از موضوع مزاحمت که توسط شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ اعلام می شود، به محل مراجعه می کنند، گفت: اولویت ما این است که با تمهیداتی این واحدهای صنفی رو به تعطیلی نروند و رفع مزاحمت بشوند. کار خوبی که در سنوات گذشته در شرکت ساماندهی انجام شده است این است که تمهیدات رفع مزاحمت ۸۰ دسته شغلی که بیشترین درصد مزاحمت را داشتند، استخراج کردیم و تبدیل به کتابی می شود که به زودی چاپ می شود. این کتاب در اختیار مسئولان شهرداری و سایر شهر برای تبدیل به سند قرار می‌گیرد. کار چاپ و طراحی ان هم توسط موسسه همشهری انجام می‌شود. حجم مزاحمت ‌ها در برخی مشاغل به گونه ای است که قابلیت ادامه فعالیت ندارند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران که در سال ۹۶ ابلاغ شد، ۲۵ دسته شغلی باید از سطح شهر خارج بشوند. این هم ماموریت دیگری است که شرکت ساماندهی دارد. برای این موضوع با واحدهای صنفی، اتحادیه ها و اتاق اصناف در حال رایزنی هستیم. وزارتخانه هایی مانند صمت و جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی باید با ما در این راستا همکاری کنند. در سنوات قبل هم با این همکاری ها دسته های شغلی مختلفی از سطح شهر خارج شدند و شهرک هایی برای آنها احداث شده است. این ماموریت به جد در شرکت ساماندهی پیگیری می شود.

انتقال کفش‌دوزان باغ سپه‌سالار به شهرک‌های صنعتی

بیگی تصریح کرد: در سنوات قبل بیشتر اقدامات سلبی بود، ما اما در کنار اقدامات قانونی با ایجاد مشوق ها و رایزنی با ذی نفعان موضوع، تلاش کردیم تا آنها را ترغیب به انتقال کنیم؛ به شرطی که آسیب به موضوعات اقتصادی کشور وارد نشود. این را به صورت مستمر پیگیری می کنیم. مثلا برای ساماندهی تولیدکنندگان کفش دست دوز در خیابان باغ سپهسالار با شهرک های صنعتی تهران رایزنی کردیم. اینها احتیاج به واحدهای کوچک تر دارند. بنابراین شهرک‌ها را مجاب کردیم که زمین ها را در قطعات کوچک تر و ساختمان های چند طبقه به تولیدکنندگان تحویل بدهند تا هزینه ها مقرون به صرفه باشد.

او با بیان اینکه در سال گذشته با ۶ اتحادیه تفاهم نامه مشترک نوشتیم که مزاحمت‌های بسیاری دارند، گفت: کفاشان، تولیدکنندگان پوشاک، کش بافت تریکو و آجیل مزاحمت‌های بسیاری داشتند. ماهیت اینها مزاحمت نیست ولی اجتماع آنها ممکن است باعث بروز مزاحمت‌هایی شود.  همه این موارد را با مدیریت مشترک ذی نفعان پیگیری می‌کنیم. صنف شیرینی فروش هم از این دست بود. بازاری برای این افراد فراهم کردیم. بحث نگهداشت و ایمنی را حل کردیم که بعد از سالها منجر به عقد قرارداد شد. با طلاسازانی که در منطقه سنگلج حضور دارند نیز جلساتی داشتیم. بنابراین در شهر دنبال جایی هستم که به لحاظ موضوعات محیط زیستی رفع مزاحمت بشود. هدف این است که همه افراد دخیل پای کار بیایند که شهرداری تنها نباشد و با نگاه تخصصی گروه های مختلف به آنها نگاه بشود.

برنامه‌ریزی برای واگذاری زمین‌های دولتی به صنوف کم رونق

بیگی درباره اینکه مهمترین صنوف آلاینده کدام هستند، گفت: در حال حاضر ۲۵ دسته برای انتقال به خارج از شهر معرفی شده است. خرید و فروش دام و طیور، فروش آهن آلات یا فروش چوب که نیاز به حمل بار دارد از این دست هستند. بخشی از چرم سازی ها و غیره که عمدتا الایندگی و گره های ترافیکی دارند نیز در این گروه جای می‌گیرد. در سنوات قبل بسیاری از این ها از شهر خارج شدند. در محدوده پل جوبی، تعدادی چوب فروش داشتیم که به خاوران منتقل شدند. آهن فروشان هم به شادآباد منتقل شدند. در محدوده شوش اوراق فروش داشتیم که از شهر خارج شدند. در موارد جدی نتیجه امر در پروسه چند ساله به دست می‌آید ولی نیاز اصلی برای این انتقال وجود زمین است. در این راستا، استانداری قول های محکمی دادند. شهردار تهران نیز با حضور در هیات وزیران این مطلب را پیگیری کردند. رایزنی ها انجام شده است. با این حال  واحدهای صنفی از لحاظ اقتصادی ممکن است ضعیف باشند در نظر داریم تسهیلاتی در نظر بگیریم تا زمین‌ها به راحتی به افراد منتقل بشود ولی بعد از رونق گرفتن واحدها حق دولت از افراد گرفته بشود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت رفع سد معبرهای پایتخت با بیان اینکه یکی از عمده دلایل سد معبر بحث سد معبر واحدهای صنفی است، خاطرنشان کرد: ماموریت رفع سد معبر به عهده شرکت شهربان و حریم بان است لکن ما در کنار این شرکت موارد سد معبر را به صورت روزانه رصد می‌کنیم. روزانه اکیپ‌های شرکت شهربان تذکرات لازم را به ذی ربطان ابلاغ می‌کنند. برای این‌ موضوع اتحادیه اصناف را فراخواندیم؛ چرا که شهر را درگیر کرده است. با تمام ابزارهای موجود برای رفع این خواسته تلاش می‌کنیم. بعضی نقاط تبدیل به کلونی دست فروشان شده است. در تجریش و چهارراه ولیعصر کارهای خوبی انجام شده است. در خصوص ساماندهی بساط گستری در شوش و خیابان ولیعصر با مناطق برنامه‌هایی داریم.

دست‌فروشان واقعی باید جانمایی شوند

او با تاکید بر اینکه این کار باید با خرد و تدبیر پیش بروند، عنوان کرد: در نهایت دست فروشان واقعی باید جانمایی بشوند. چون ما در کنار این عزیزان، دست فروشی داریم که مافیاست و از فضا سواستفاده می کند. یکی از گروه هایی که می‌تواند به حل این موضوع کمک بکند خبرنگارها هستند تا دست فروش واقعی از غیر واقعی را تمیز بدهند. سایر ارگان‌ها مانند وزرات اقتصاد، اتحادیه اصناف و وزارت کار و تعاون نیز می‌توانند کمک کنند. موضوع دست فروشی باید به صورت ملی حل بشود. در همین ساماندهی ای اخیر هم اگر شرایط کنترل نشود منجر به بازگشت دستفروشان به خیایان‌ها می شود. در این راستا مطالعاتی ملی را با اساتید دانشگاه تهران آغاز کردیم چراکه تصمیمات این حوزه باید ورای فضای احساسی و خردمندانه و اطلاعات درست باشد. سیاست شهرداری این است که به دست فروشان واقعی  توجه بشود.

بیگی در خصوص ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس گفت: دغدغه دو دهه شهرداری ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس است. شهرداری تکلیفی در این حوزه نداشت و به واسطه درخواست وزارت نفت برای توزیع سوخت آسان به مردم پای کار آمد. دسترسی به پمپ بنزین چالشی برای شهروندان است. اینها باعث می‌شود سوخت بیشتری مصرف بشود و مردم برای رسیدن به پمپ بنزین مسافت زیادی طی کنند. در شهرهایی مانند تهران ایجاد پمپ بنزین، خیلی شغل مقرون به صرفه ای نیست. وزارت نفت باید سهم جایگاه دار را بیشتر کند تا رغبت بیشتری برای راه اندازی داشته باشد. اولین لازمه‌ پمپ بنزین‌ها زمین است. برای حل این مورد ۱۰۰ زمین به ما معرفی شد؛ ۱۶ استعلام مرتبط با این موضوع است که از دستگاه‌های مختلف گرفته شده است.

شناسایی ۵۰ زمین برای پمپ بنزین‌های سیار

وی با تاکید بر اینکه ما از این بین ۲۰ زمین که استاندارد لازم را داشت احصا کردیم، گفت: به محض اخذ مجوز کار کلنگ زنی را در ۱۴ نقطه آغاز کردیم و در مرحله تجهیز کارگاه هستیم. در نظر داریم که در بازه دو الی سه ماهه پارت اول این جایگاه‌ها را تقدیم مردم کنیم. برای ادامه ۵۰ زمین دیگر را شناسایی کردیم. پیش بینی می کنیم که ۵۰ پمپ بنزین‌ کوچک مقیاس را بسازیم اما با توجه به چالش‌های پیش رو باید به این توجه کنیم که موضوعات محیط زیستی را لحاظ کنیم.  تکلیف شورا به شهرداری برای سال آینده این است که ۱۰۰ پمپ بنزین را به مردم تحویل بدهیم و ما در نظر داریم طی این دو سال ۱۱۰ پمپ بنزین را تقدیم مردم کنیم. عمده مشکلات ما در حوزه زمین است و از نظر سرمایه گذار و ساخت مشکلی نداریم.

بیگی در خصوص آخرین وضعیت بازپیرایی کیوسک ها گفت: کیوسک های تبلیغاتی سابقه شان به ۱۳۱۰ برمیگردد و صاحب اتحادیه اند. در مقاطع مختلف مدیریت این کیوسک ها دچار چالش و دگرگونی شد. ما امروز ۱۲۷۵ کیوسک داریم که اینها در سنوات قبل جانمایی شدند. ولی باتوجه به اینکه شهر موجود زنده ای است مجبور به تغییر جانمایی کیوسک ها شدیم چرا که ایجاد مزاحمت می کرد. بدنه های این کیوسک ها در دو سال اخیر تعویض شد. در این راستا با سازمان زیباسازی قراردادی نوشتیم که بدنه کیوسک ها را بازطراحی کنیم چرا که ممکن است همخوانی با منظر شهری نداشته باشند.

او با بیان اینکه با همه گیر شدن گوشی های هوشمند عملا تمایل مردم به خرید روزنامه کاغذی کم شده است، گفت: خبرها الان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و شاید نیاز به روزنامه پیدا نشود. کیوسک داران نیز در چهار دسته از هیات عالی نظارت مجوز گرفتند که فعالیت خود را متفاوت کنند. تنقلات، گل و گیاه، کتاب و صنایع دستی چهار دسته‌ای هستند که مجوز آن به کیوسک داران داده شده است. قرارداد اینها در جلسات مستمر با اتحادیه به روزرسانی شده است. تعدادی از این کیوسک ها که در گذشته جانمایی شده اند غیر مجاز هستند که امروزه اجازه نصب کیوسک غیر مجاز را نمی دهیم. تعداد آنها شاید به ۸۰ عدد نرسد و مربوط به این دوره یا حتی دوره قبلی هم نیست. حل این موضوع چالش های حقوقی دارد ولی حتما در دستور کار ساماندهی قرار دارد. چون جهت قرارگیری این کیوسک ها و جانمایی انها باید دقت بشود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به این موضوع که آخرین سند قرارداد اینها مربوط به ۳۰ سال پیش است، خاطرنشان کرد: تیپ جدید قراردادها را نوشتیم و اجاره ها تعیین شده است و انشالله به زودی قراردادها را ابلاغ کنیم. در این راستا نظارت‌های مردمی به ما کمک می‌کند؛ مردم هرجا که احساس می‌کنند نکته‌ای وجود دارد به سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

او درباره وجود بازارهای فروش خودرو گفت: ما یک سری مراکز صنفی در پایتخت داریم که در سه نقطه از شهر تهران قرار دارند. فلسفه وجود اینها این بود که خرید و فروش خودرو از کنار خیابان که معضل و چالش آفرین است جمع بشود و هم اینکه عدم وجود نظارت منجر به کلاهبرداری می شد. بنابراین هدف ما این بود که این صنف به یک جای واحد منتقل بشود. ما در مراکز خودرویی که یکی از آن در چیتگر است و بالغ بر ۵۰۰۰ هزار خودرو وارد این مکان می شود کارشناسان رنگ و بدنه مستقر کردیم. در این راستا آموزششان دادیم تا شهروندان را در خرید خودرو کمک کنند. در مرکز چیتگر توانستیم تعویض پلاک را هم با ناجا هماهنگ کنیم. همچنین رایزنی هایی نیز با پلتفرم های خرید خودرو داشتیم که رقابتی در کار نیست و  صرفا می خواهیم از ظرفیت ها استفاده کنیم.

بیگی در پایان با اشاره به تفاهم شرکت ساماندهی صنایع با معاینه فنی گفت: تفاهم نامه‌ای با معاینه فنی خودروهای تهران نوشتیم که برخی از مراکز معاینه فنی را در روزهای جمعه برای خودروها در نظر بگیریم و بستری برای معاینه فنی خودروهای خارجی فراهم کنیم.

کد خبر 779281
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha